Câteva informații despre vitamine

Despre vitamine

Despre vitamine

În seria ”Medicină și nutriție” am postat un articol despre rolul vitaminelor pentru sănătatea organismului uman, de unde și le procură acesta și ce legătură există între ele.

Apelam la ea imediat ce simtim ca ne pândeste o raceala, dar rolul ei in organism este mult mai complex. Vitamina C intareste sistemul imunitar, protejeaza impotriva infectiilor, ajuta la formarea dintilor si oaselor, este necesara pentru refacerea tesuturilor, intareste vasele de sânge, reduce colesterolul si hipertensiunea, previne ateroscleroza, este esentiala in sinteza de colagen si producerea de hormoni anti-stres.

A    Pentru a fi eficienta, Vitamina A necesita niveluri adecvate din Vitamina C, D, E,
colina(face parte din complexul B) si zinc. Vitamina A nu se administreaza insa fara recomandarea medicului, deoarece produce efecte toxice in exces.

B1    Vitamina B1 necesita prezenta celorlalte vitamine din complexul B, a vitaminei C, E si a manganului (acesta potenteaza actiunea vitaminei B), pentru a fi absorbita
in mod corespunzator. Vitamina B1 ajuta la asimilarea magneziului.

B2    Vitamina B2 ajuta la absorbtia vitaminei B6. Împreuna, sunt folosite in tratamentul impotriva depresiei. Vitamina B2 ajuta la absorbtia fierului.

Vitamina A si B2 actioneaza impreuna pentru a mentine integritatea mucoaselor
in tractul digestiv.

B5   Vitamina B5 se gaseste in fiecare celula a corpului. Ajuta la asimilarea vitaminelor de catre organism si actioneaza cel mai bine impreuna cu celelalte
vitamine B, cu vitamina A, C si E.

B6    Cu ajutorul vitaminei B6, organismul transforma triptofanul (un aminoacid
implicat in numeroase reactii enzimatice) in niacina (Vitamina B3). Vitamina B6 ajuta la absorbtia vitaminei B12. Vitamina B6 ajuta la asimilarea magneziului.

B12    Vitamina B12 este necesara pentru asimilarea vitaminei D de catre organism. Vitamina B12 trebuie combinata cu calciu. De asemenea acidul folic actioneaza cel mai eficient când este combinat cu Vitamina B12 si C. Acidul folic nu se ia insa in caz de neoplazii, deoarece stimuleaza diviziunea celulara.

C    Vitamina C ajuta la transformarea acidului folic in forma sa activa. Vitamina C si E isi potenteaza reciproc efectul antioxidant. Vitamina P previne oxidarea vitaminei C si creste absorbtia acesteia.

Vitamina C ajuta la asimilarea calciului, dar luata in exces mai mult de 3-4 zile provoaca eliminarea calciului din organism, prin urina. Vitamina C ajuta la asimilarea fierului.

D    Vitamina D ajuta organismul sa asimileze calciul si fosforul din alimente, pentru
sanatatea oaselor si dintilor. Vitamina D nu trebuie luata fara calciu.

E    Vitamina E ajuta organismul sa stocheze vitamina A. Totusi, cantitatile mari de vitamina E impiedica organismul sa asimileze corespunzator betacotenul (precursor al vitaminei A). Luate impreuna, vitamina C si E actioneaza sinergic pentru a rupe lanturile de radicali liberi din fluidele biologice. Organismul are nevoie de zinc pentru a mentine nivelul adecvat de vitamina E in sânge. Pentru a actiona eficient, vitamina E necesita prezenta manganului in organism.

Seleniul si Vitamina E se potenteaza reciproc si asigura protectia celulelor, in special a hepatocitelor. Seleniul luat impreuna cu Vitamina C potenteaza efectul vitaminei E

De unde luăm vitaminele?

De unde luăm vitaminele?

De unde ne luam vitaminele

# Vitaminele din grupa B se gasesc mai mult in carnea slaba, in muschi si asigura cantitatea de energie necesara organismului.
# Vitamina A provine din betacaroten – pigmentul care confera culoarea fructelor si legumelor verzi, galbene si portocalii – acesta fiind transformat in vitamina A in corpul uman.
# Vitaminele A, C si E se gasesc din belsug in fructe si legume si sunt necesare pentru buna functionare a sistemului imunitar, care ne ajuta sa luptam impotriva bolilor.

In acelasi timp, fiecare dintre aceste trei vitamine actioneaza ca antioxidanti, fiind capabile sa neutralizeze radicalii liberi, despre care se crede ca sunt cauza multor boli grave (cancerul, bolile coronariene, diabetul, cataracta, artrita) si declanseaza procesul de imbatranire.

# Vitamina E o poti lua si din migdale, nuci si alune.
# Vitamina D se gaseste in unt, margarina, untura de peste iar in combinatie cu calciul din piine actioneaza pentru mentinerea sanatatii oaselor.
# Cerealele contin acid folic (necesar pentru sanatatea sangelui si prevenirea spinei bifide la fat) si vitamina B6 (necesara pentru sanatatea sistemului nervos); laptele contine calciu (indicat pentru sanatatea sistemului osos).
# Ficatul contine fier si seleniu, orezul seleniu iar uleiurile de seminte (cum ar fi si cel de floarea-soarelui) contin vitamina E.

De ce avem nevoie si de minerale

Organismul uman contine numeroase minerale (mai mult de 20), in cantitati foarte variabile. In familia mineralelor intra, printre altele, calciul, fierul, iodul, sodiul, magneziul, fosforul, seleniul, zincul.

Mineralele sint indispensabile unei bune functionari a organismului deoarece unele participa la numeroase reactii biochimice la organismului. Altele – precum calciul si fosforul – sunt elemente majore ale scheletului, iar sodiul regleaza tensiunea arteriala.

Vitamine si minerale, combinatia ideala

De ce impreuna? Pentru ca multe minerale sunt absorbite mai usor in prezenta unei vitamine si viceversa:

# vitamina C ajuta la absorbtia fierului;
# zincul este necesar pentru producerea proteinei care transporta vitamina A spre epiderma.

Atentie: nu luati minerale si vitamine fara a consulta in prealabil un medic. El va poate recomanda exact de ce anume are nevoie organismul dvs

Cine se potriveste cu cine si cine nu

Iata citeva combinatii benefice dintre vitamine si minerale si altele care trebuie evitate:

# vitamina C poate potenta absorbtia fierului, asa ca un pahar de suc de portocale baut la micul dejun impreuna cu cereale (bogate in fier), poate fi o idee buna

# suplimentul de calciu pentru oase sanatoase se absoarbe cel mai bine daca e luat de mai multe ori pe zi, in locul unei doze unice;

# suplimentele de calciu nu trebuie luate impreuna cu cele de fier, pentru ca vor dauna absorbtiei fierului;

# cuprul si zincul devin active in prezenta aceleeasi enzime, asa ca luind prea mult dintr-una dauneaza absorbtiei celeilalte.

Suplimente nutritive personalizate

# Numai la indicatia medicului, femeile care intra in perioada de pre-menopauza trebuie sa consume o cantitate mai mare de calciu, pentru a preveni osteoporoza.

In ceea ce priveste femeile care doresc sa ramana insarcinate este bine sa consulte medicul specialist pentru un consult complet. De regula, este recomandat consumul de acid folic in perioada dinaintea sarcinii. Medicul este cel care poate recomanda in functie de necesitati tratamentul potrivit.

#Femeile mai tinere, in special cele care au o menstruatie abundenta, au nevoie de foarte mult fier.

# Barbatii, precum si persoanele trecute de 50 de ani trebuie sa opteze pentru suplimentele care nu contin fier, deoarece acest mineral poate cauza probleme cardiace. S-a constatat ca o cantitate marita de fier duce la aparitia bolilor de inima.

# Persoanelor in varsta le este recomandat sa consume in cantitati mari vitaminele B6 si B12, pentru ca, la o varsta inaintata, pot sa intervina adesea probleme in absorbtia acestor substante nutritive.

Femeile si barbatii pot beneficia si de efectele de intarire a oaselor, provenite din ingerarea unor doze marite de calciu si vitamina D.

# Persoanele care sufera de boli cronice au de obicei o pofta de mancare redusa, ceea ce poate conduce la epuizarea rezervelor de hrana. Tabletele cu formule forte sint extrem de importante in cazul in care aceste persoane sufera din cauza unor indispozitii digestive pe termen lung sau au probleme hepatice sau calculi biliari. Este obligatorie consultarea medicului pentru recomandarea tratamentului necesar.

# Persoanele vegetariene care nu consuma deloc produse de origine animala, inclusiv branzeturi si oua, trebuie sa ia zilnic vitamina B12. Zincul, fierul si calciul sunt, de asemenea, minerale extrem de importante pentru persoanele vegetariene care tin un regim strict in acest sens.

Sfaturi utile

# Continutul de vitamine (nu si cel de minerale) al legumele si fructele proaspete pastrate prea mult in depozite sau rafturi descreste din momentul in care au fost culese. Cel mai bine este sa cumperi aceste produse direct din piata si sa nu le consumi mai tirziu de o saptamana dupa ce au fost pastrate in frigider.

# Nu te feri sa cumperi legume si fructe congelate. De obicei, acestea sunt inghetate imediat dupa ce au fost culese, astfel incat continutul lor in vitamine si minerale este deseori mai mare decit cel al produselor “proaspete”.

# Daca tii regim de slabire, daca nu bei lapte, daca nu mananci deloc produse lactate, paine sau paste fainoase, exista riscul ca organismul tau sa nu primeasca toate elementele nutritive de care are nevoie. Deci are nevoie de un supliment. Cere sfatul medicului.

# Evita alimentele gen fast-food, cu un continut extrem de scazut de vitamine si incearca sa ai o alimentatie bogata in fructe, legume si cereale pentru a furniza organismului vitaminele si mineralele de care are nevoie.

# Daca muncesti un numar mare de ore pe zi, organismul tau are nevoie de un supliment de vitamine si minerale. Atat munca intelectuala, cat si cea fizica necesita un aport sporit de elemente nutritive.

Vitamina A (sau retinolul)

Rolul ei

Vitamina A este foarte importanta pentru vedere, pentru buna functionare a intestinelor, pentru un bun aspect al pielii. Ea intervine de asemeni în procesul de sinteza a anumitor hormoni ca progesteronul, în cresterea oaselor si în functionarea optima a mecanismelor imunitare. Studii recente vorbesc chiar despre un rol important al vitaminei A în prevenirea cancerului, în special a celui de natura bronho-pulmonara.

Ce se întâmpla daca nu e suficienta

Lipsa vitaminei A poate crea probleme pielii (piele uscata si aspra) si ochilor (mâncarime si înrosire). Carentele grave pot conduce la leziuni oculare si chiar la cecitate. Rata copiilor din tarile mai putin dezvoltate atinsi de aceasta boala este destul de mare.

Vitamina B1 (sau tiamina)
Rolul ei
Este esentiala în producerea energiei organismului, în metabolizarea carbohidratilor si a alcoolului si în reglarea functiilor sistemului nervos. Împreuna cu celelalte vitamine B, tiamina transforma glucoza din sânge în energia vitala fiecarei celule din organism.
Ce se întîmpla daca nu e suficienta
Lipsa de vitamina B1 duce la stari de oboseala, depresie si iritabilitate, pierderi de memorie, iar în cazurile cele mai grave la aparitia sindromului beriberi, o afectiune care distruge sistemul nervos si cardiovascular si care poate cauza paralizii.

Vitamina B2 (sau riboflavina)
Rolul ei
Este necesara în procesarea aminoacizilor si a grasimilor, precum si în transformarea carbohidratilor în energie. Vitamina B2 este esentiala, împreuna cu alte 3 vitamine (B6, B9 si B3) în absorbtia fierului.
Ce se întîmpla daca nu e suficienta
Nu se poate vorbi de o boala propriu-zisa care sa fie determinata de lipsa vitaminei B2. În general se pune în discutie lipsa întregului complexul de B-uri.

Vitamina B3 (sau niacina)
Rolul ei
Are o importanta vitala pentru toate celulele corpului. Ea asigura sanatatea sistemului nervos, îmbunatateste circulatia si scade nivelul colesterolului. Este esentiala în producerea hormonilor (estrogen, progesteron, testosteron si insulina).
Ce se întâmpla daca nu e suficienta
Lipsa acestei vitamine duce la aparitia pelagrei.

Vitamina B5 (sau pantenol)
Rolul ei
Este responsabila de producerea, transportul si eliberarea de energie din grasimi. Are proprietati anti-stress si contribuie la refacerea tesuturilor si la crearea de anticorpi. Suplimentele de B5 sunt folosite cu succes în tratamentul artritelor reumatice.

Vitamina B6 (sau piridoxina)
Rolul ei
Este cea mai importanta vitamina în procesarea aminoacizilor si favorizeaza aproape toate functiile metabolismului uman. Regleaza eliberarea de catre ficat a glicogenului, de fiecare data când muschii consuma energie. Vitamina B6 ajuta la producerea insuluiei, hemoglobinei si a anticorpilor.

Ce se întâmpla daca nu e suficienta
Simptomele cele mai frecvente, în cazul lipsei de piridoxina, sunt: iritatii ale pielii, sensibilitate mare la lumina solara, infamatia limbii, depresii sau ameteli.

Vitamina B9 (acidul folic)
Rolul ei
A fost extrasa pentru prima data din frunze de spanac, în 1941, pentru a fi folosita în tratarea anemiei. Acidul folic este esential în sinteza AND-ului si a ARN-ului din celule, întrucît se comporta identic unei coenzime. Ajuta de asemenea în producerea serotoninei, substanta responsabila de reglarea somnului si a apetitului. Vitamina B9, împreuna cu vitamina B12, reduc riscurile atacurilor cardiovasculare. Se stie deja cât de important e acidul folic în terapia femeii gravide. Lipsa acestei vitamine poate antrena riscuri importante pentru formarea sistemului nervos al fatului.
Ce se întâmpla daca nu e suficienta
O cantitate redusa de acid folic afecteaza durata de refacere celulara si îngreuneaza cresterea normala a organismului.

Vitamina B12 (sau cobalamina)
Rolul ei
Ajuta la formarea si regenerarea celulelor rosii din sânge, este necesarã pentru metabolismul carbohidratilor si proteinelor, mareste energia si favorizeaza absorbtia calciului.
Ce se întîmpla daca nu e suficienta
Lipsa acuta de vitamina B12 duce la aparitia anemiei cu simptome de greata, astenie sau la inflamarea limbii.

Vitamina C (sau acidul ascorbic) este fara îndoiala vitamina-vedeta a inventarului nostru.
Rolul ei
Vitamina C e cea mai indicata solutie de întarire si stimulare a sistemului imunitar, mai ales pe timpul iernii. Dinamizeaza organismul si îl protejeaza în fata agresiunii virusilor si a frigului. Este important sa fie administrata în timpul racelilor si gripelor, deoarece vitamina C actioneaza în inima sistemului imunitar pentru a ajuta celulele sa respinga atacul invadatorilor de orice fel.
Vitamina C este necesara în procesul de sinteza a vaselor sanguine si a muschilor. Favorizeaza absorbtia fierului prezent în anumite alimente. Intervine în diverse procese hormonale. Joaca un rol important în eliminarea substantelor toxice. Are proprietati anti-oxidante, mai precis limiteaza actiunea nefasta a radicalilor liberi.
Ce se întîmpla daca nu e suficienta
Lipsa vitaminei C diminueaza rezistenta la infectii. O carenta serioasa conduce la boala numita scorbut, boala pe care o faceau adesea marinarii pe corabii, pentru ca nu mîncau timp de luni întregi fructe si legume proaspete.

Vitamina D (calciferol)
Rolul ei
Este indispensabila în absorbtia calciului, deci în mentinerea sanatatii dintilor si a oaselor. Favorizeaza metabolismul fosforului si se foloseste în tratarea psoriazisului si în prevenirea tuberculozei si a cancerului de sân.
Ce se întâmpla daca nu e suficienta
Deficienta de vitamina D produce rahitism, la copii. Este important ca toti copiii sa primeasca în timpul iernii un supliment de vitamina D.

Vitamina E (tocoferol)
Rolul ei
Este un antioxidant puternic, cu rol în protectia membranei celulare si în încetinirea procesului de îmbatrânire. Are o influenta benefica asupra sistemului nervos si a capacitatii sexuale. Este un bun vasodilatator si diuretic, producând scaderea tensiunii arteriale.
Ce se întâmpla daca nu e suficienta
Copiii nascuti prematur si persoanele care nu pot absorbi normal grasimile au de obicei un deficit de vitamina E.
Atentie! Suplimentul de tocoferol este indicat fumatorilor si persoanelor care traiesc în mediu poluat.

Vitamina H (biotin)
Rolul ei
Joaca un rol important în metabolizarea proteinelor, grasimilor si carbohidratilor din mâncare.
Ce se întâmpla daca nu e suficienta
Carenta în vitamina H este un fapt exceptional. Ea se manifesta prin oboseala, pierderea apetitului, inflamarea pielii si a limbii, caderea parului, greturi, convulsii.

Vitamina K (filochinona)
Rolul ei
Intervine în procesul de coagulare a sângelui, contribuie la formarea osoasa, fiind un factor esential în procesul de mineralizare (fixare a calciului).
Ce se întâmpla daca nu e suficienta
O cantitate insuficienta de vitamina K scade timpul de coagulare a sângelui, crescând riscul hemoragiilor.

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,147 other followers

%d bloggers like this: