Părintele şi predicatorul sau despre lupul care nu a mâncat oi

Randurile de mai jos s-au constituit intr-un raspuns la articolul „Pestele de la cap se impute” , raspunsul fiind postat pe siteul Razboi intr-un cuvant. Raspunsul a fost sters de acolo, probabil a fost considerat prea indulgent ca pozitie, de aceea redau in alte cateva randuri contextul discutiei: pe de o parte s-a problematizat oportunitatea manifestarii parintelui ca rapsod popular, pe de alta parte necesitatea caterisirii parintelui ca urmare a venirii in parohia Mosuni, la invitatia sa, a profesorului de teologie neo-protestanta Vladimir Pustan.


..Mai intai legat de dragostea parintelui Pomohaci pentru folclor si aparitiile sale in diferite spectacole, am cautat o inregistrare si am gasit-o pe aceasta:

Dupa melodie veti observa o scurta predica deloc fortata, bine primita de public. Nu cred ca a mai predicat cineva in seara aceea la Mamaia, nu a mai citat din Psalmi. Si ce reactie minunata a avut publicul si prezentatoarea!

Iarasi pe la TV unde a fost invitat cuvintele sale au fost mereu presarate cu sfaturi spre spovedanie, cuvinte care marturiseau puterea tainelor Bisericii, indemnau la viata cat mai vie in Biserica, doar din ce am vazut eu accidental.

Cred ca in situatia parintelui Pomohaci este cu folos prezenta sa acolo, parerea mea, poate fi un talant pus in slujba bisericii, iar faptul ca o face sub binecuvantarea arhiereasca a IPS Andrei Andreicut eludeaza o eventuala discutie sceptica despre canoanele ecleziale. Daca va uitati pe comentariile de sub melodiile de pe youtube observati cat este iubit de romanii din tara si din diaspora pentru talentul sau.
Deasemenea in Grecia si in Romania la hramuri si in alte circumstante eu cel putin am mai intalnit multi preoti mireni cantand melodii decente din folclor sau patriotice, este adevarat, nu pe scena .

Am incredere in binecuvantarea inspirata a vladicii Andrei.

Am incercat sa vad o parte buna a prezentei parintelui in media. Daca am gresit si cele rele sunt mult mai multe, corectati-ma, nu am facut o cercetare in amanunt.

Revenind la ce s-a intamplat in biserica, nu sunt chemat sa dau un verdict dar cum fratele Gigel Chiazna si-a asumat rolul de consilier episcopal, nu pot sa intretin dialogul decat de pe aceasta treapta, cel putin. Este clar ca parintele Pomohaci a pastrat maniera emotionala de abordare a slujirii pe care a deprins-o la adunarea penticostala (inainte de a fi ortodox dansul a fost penticostal)  si parohia il urmeaza pe aceasta cale. Este clar ca a riscat mult chemandu-l pe Vladimir Pustan in biserica, pe solee, sa tina cuvant in fata parohiei.
Dar sa il indreptam cu dragoste nu sa il decapitam de la turma sa, este un parinte jertfelnic si biserica noastra are nevoie de oameni care sa arda in slujirea lor. Daca ati intrat pe siteul parohiei Mosuni, cineva marturisea ca si-a lasat carja acolo, semn al vindecarii sale in numele Domnului.
Legat de reminiscentele penticostale din atitudinile parintelui, poate fi o problema. Nu in forma cat in fond, in adancul inimii parintelui. Confuzia  dintre fiorul coborarii Sfantului Duh in apostoli la Cincizecime si emotivitatea cultivata in exces nu isi poate gasi locul in ortodoxie. Eu mi-as dori ca parintele sa petreaca mai mult timp intr-o manastire din Ardeal cum este manastirea Lupsa, care se straduie sa recupereze cultura liturgica bizantina. Nu ca trebuie formatat obligatoriu bizantin ci pentru cultura liturgica autentica de acolo. In Ardeal datorita despartirii de regat au aparut unele forme de expresie religioasa de influenta populara ca muzica cuntana/blajeana, pricesnele , pictura naiva care noua, celor de peste munti, ne apar oarecum pietiste, eu cel putin eram pornit impotriva lor intr-o vreme. Oamenii de acolo insa le au aproape de inima si am avut sansa sa ascult o liturghie cantata cuntan care rivaliza minunat frumusetea celei cantate psaltic bizantin.

Trebuie discernamant, am observat ca IPS Andrei incurajeaza si cultura bizantina dar si formele mai populare de expresie.

Legat tot de expresia mai emotionala de slujire, Klaus Kenneth, un publicist ortodox care pana sa il cunoasca pe parintele Sofronie Saharov a trecut prin toate marile religii ale lumii (va recomand cartea sa „Doua milioane de kilometri pe drumul cautarii”) , dupa convertire marturiseau parintii de la manastirea din Anglia ca avea o maniera de rugaciune deosebit de gestuala, originala in contextul monahal de acolo. Insa era acceptat cu dragoste.

Despre dl Pustan: a fost sincer in discurs, „decent”, a mers pe o retorica care sa nu atace subiecte delicate, a vorbit despre pocainta. Nu a facut prozelitism, a indemnat la dragoste. Este un predicator iubitor de tineri si iubit de tineri, are un fel de cenaclu folk cantand la adunarile lor cu trupa Ciresarii. S-a inchinat (oare de ce?). Profesorul Vladimir Pustan a rostit binecuvantarea “Marire Tatalui si Fiului si Sfantului Duh” si apoi si-a facut cruce, doua lucruri inacceptabile in lumea neoprotestanta.

Mi s-a parut sincer in cautarea sa, o retorica de apreciat, vie, as recomanda cuvantul cat si linkul de mai jos pentru unele cursuri de omiletica si catehetica din facultatea de teologie, din pacate de multe ori se propune acolo un limbaj de lemn absolut inutil pentru profesorii de religie din liceu sau preotii misionari in randul tinerilor (inutil tuturor, in mod acut insa in aceste doua situatii unde folosind manierisme ieftine nu poti vorbi mai mult de cinci minute dupa care urmeaza sanctiuni dure si neatentie ireversibila).

Ii urez dl Vladimir Pustan ca botezul al doilea de care vorbeste in cuvantul sau sa devina botezul al doilea de care vorbeste Sfantul Simeon Noul Teolog in Filocalie, toti sa ne facem partasi de el.

POST SCRIPTUM

Contextul canonic „riscat” de parinte:

Canonul 9 şi 34 al Sinodului de la Laodiceea şi Conoanele Apostolice “Este oprită mergerea creştinilor la cimitirele lor şi la adunările sectarilor, ereticilor” .

Canonul 45 Apostolic, din anul 50 de la Ierusalim, “Preot, diacon, creştin, care se roagă cu ereticii – sectarii să se afurisească (blesteme), dacă a slujit cu ei să se afurisească (Preotul)” să se scoată din preoţie.

Canonul 46 apostolic spune: “Episcop, preot, diacon, care botez sau jertfă ia de la ereticii sectari să se “caterisească” să i se ia preoţia”, cu atât mai mult cad sub blestem creştinii ce merg la ei.

13 comentarii to “Părintele şi predicatorul sau despre lupul care nu a mâncat oi”

  1. „Profesorul Vladimir Pustan a rostit binecuvantarea “Marire Tatalui si Fiului si Sfantului Duh” si apoi si-a facut cruce, doua lucruri inacceptabile in lumea neoprotestanta.”

    De unde ştiţi dvs. că cele două lucruri sunt inacceptabile în lumea neoprotestantă? Cel puţin cu privire la binecuvântare nu are nimeni absolut nicio obiecţie. Se vede că judecaţi foarte îngust lumea neoprotestantă.
    Despre semnul crucii e de discutat. Sunt mulţi evanghelici care consideră că cea a făcut Pustan nu e greşit, fiindcă semnul crucii poate fi făcut şi cu evlavie autentică, nu doar formal, în fugă şi oarecum „magic” (când treci pe lângă o biserică sau când vrei să îndepărtezi vreun duh necurat.)

    P.S. Ce credeau ereticii ăştia pe care îi menţionaţi în Post Scriptum. Erau „eretici” trinitari? Credeau că Hristos s-a născut din Fecioară şi că este pe deplin Dumnezeu şi pe deplin om? Credeau în inspiraţia Scripturii (a VT şi a NT)? Credeau în dumnezeirea Duhului Sfânt? Puteau rosti din convingere Crezul de la Niceea?

  2. Ai dreptate, binecuvantarea “Marire Tatalui si Fiului si Sfantului Duh” este neacceptata in cazul Martorilor lui Iehova de exemplu, cred doar in Iehova, dar este prezenta la multe alte culte neoprotestante care cred in Sfanta Treime. In cazul semnului crucii generalizarea imi pare valabila, nu exista o practica a semnului Sfintei Cruci asa cum il marturiseste traditia crestina ortodoxa. Despre folosirea sa de acord intru totul cu tine, nu poate fi despartit de evlavie si rugaciune.

    PS Canoanele celor sapte sinoade ecumenice desi sunt formulate intr-un context istoric au caracter general. Interpretarea lor se misca intre acrivie si iconomie de aceea am si scris articolul, este periculoasa insusirea unui algoritm care sa claseze infailibil asemenea unui cod penal tot ce iese din tipar. Daca mergem pe linia excesiv acrivista ne conturam ca fiinte eugenice intr-o lume ireversibil contaminata eretic. Ori ne miscam intre oameni si persoane si chemarea este spre intalnire.
    Asezarea canonic-istorica a intalnirii dintre parintele Cristian, parohia Mosuni si domnul Pustan o va judeca vladica Andrei, nadajduiesc intr-o binecuvantata si inspirata iconomie.

  3. Pentru acest gest, de “a-si face cruce”, pe care l-a facut Evanghelistul Pustan, nu trebuie sa fie judecat si condamnat de nimeni la moarte (si mai ales de ofiterii de securitate care conduc Cultul Penticostal!), cum doresc unii in alte site-uri !!

    Nu stiu precis daca Evanghelistul Vladimir Pustan este primul pastor penticostal care predica intr-o biserica ortodoxa, dar sunt sigur ca nu va fi ultimul. Vor mai urma si altii! Problema este ca sa fie invitati!

    Si Mitropolitul Banatului, IPS Nicolae Corneanu, in urma cu aproape un an a socat lumea ortodoxa dupa ce s-a impartasit la o slujba greco-catolica. Si i s-a intamplat ceva? L-a schimbat din functie Sinodul BOR ? Nicidecum!
    Nici Episcopul greco-catolic al Oradei, Preasfintitul Parinte Sofronie, nu a fost sanctionat pentru ca tot in cursul anului trecut, la Boboteaza, a oficiat slujba religioasa de sfintire a crucii ce a fost aruncata in apa Crisului Repede, impreuna cu episcopul ortodox PS Virgil Bercea.

    Procesul de ecumenizare este inceput de mult timp, dar unii cu priviri inguste se sesizeaza doar dupa ce este pierdut meciul, si atunci arunca vina pe arbitru care a fost partinitor cu cei care l-au castigat!

    Vladimir Pustan, impreuna cu Laurentiu Balcan si alti 37 de pastori penticostali, au adresat o Scrisoare deschisa conducerii Cultului Penticostal din Romania, in data de 14.11.2007. In urma acestei scrisori s-au intamplat multe, unii dinte pastori chiar au renuntat la functie, iar altii, pentru a nu ramane fara slujba pe o criza financiara usturatoare ca aceasta, au semnat pe mai departe (unii pentru prima data) pactul cu DIAVOLUL!!

    Daca Evanghelistul Vladimir Pustan nu va fi sanctionat, cum cer unii acest lucru, atunci el a inceput aceasta „evanghelizare in cultul ortodox” cu acordul lui PAVEL RIVIS TIPEI, care are drept de „VETO” cand se ia o decizie importanta de sanctionare ca aceasta. S-ar putea ca fratele Pustan sa fie observat ca bisericile penticostale/conducatorii cultului penticostal sunt deranjati de predicile lui, si atunci a ales sa faca acest lucru.

    Este foarte urat lucru pe care il fac oamenii, mai ales in ceea ce priveste problema credintei/religiei, certandu-se intre ei ca si simpatizantii partidelor politice, cat si suporterii echipelor de fotbal, fara a observa ca ei sunt manipulati/impinsi de la spate de o forta pe care nu au cum sa o vada, deoarece le sunt luate mintile.

    La fel cum s-a format Alianta Evanghelica din Romania, credeti ca nu se poate forma si Alianta Crestina? mai ales caci Cultul Penticostal si-a adaugat la titlu si cuvantul „Crestin”!

    Cum conducatorii partidelor se cunosc si comunica foarte bine intre ei, tot asa se intampla si cu cei care conduc Cultele din Romania, dar putin mai in secret. De la cine primesc salariile conducatorii cultelor? Nu de la bugetul statului/mana politicienilor!

    Ce puteti spune despre ECUMENISMUL pe care l-a practicat si inca il mai practica COROBAN TITUS, in bisericile penticostale din regiunea Caransebesului, fara ca cei mai multi din turma lui sa-si dea seama ?

    In urma cu trei ani, episcopul luteran MARIUS LEONTIUC, dupa ce a donat suma de 40 milioane de lei vechi, tinerilor din Biserica lui Coroban pentru a face o excursie in tara, a primit acceptul sa tina predici in biserica penticostala din Caransebes si imprejurimi. In alte biserici, acest episcop a oficiat actul de “Cina”, actul de “Binecuvantare a copiilor”, actul de “Inmormantare”. Care ar fi reactia dumneavoastra cand ati vedea ca cineva imbracat cu o haina neagra lunga se scoala la amvonul bisericii si incepe sa predice, iar din cand in cand o mai deschide la piept pentru a-si arate cruciulita atarnata de gat!

    Pe langa acest episcop, bisericile penticostale mai sunt vizitate de foarte multi americani puri, acceptati de Coroban Titus in schimbul a unor sume de dolari, fara a stii cineva din auditoriu cu ce se ocupa ei in America!

    Impotriva acestui Coroban, conducerea cultului nu a luat nici o masura! Sa fie cineva mai sfant decat el in Cultul Penticostal? Ma indoiesc. Si-atunci de ce sa ne certam intre noi? Singurul lucru cu care ne putem opune este acesta: sa nu le mai dam bani, deoarece stim cu totii ca ei tot ce fac in biserici fac numai pentru bani, si se stie destul de bine ca “pastorul platit fuge, pentruca este platit si nu-i pasa de oi”, IOAN 8:13.

    Sunt multe lucruri mult mai importante de rezolvat in Cultul Penticostal decat lucrul acesta. Sunt alti pastori penticostali care fac lucruri mult mai murdare/urate in Cultul Penticostal, dar nu le poate zice nimeni din cult nimic, pentru ca sunt tinuti in brate de catre presedintele cultului, Pavel Rivis Tipei!!!

  4. Draga Aurel ma cam depasesc problemele si numele mentionate, multumesc pentru informatii, inteleg ca domnul Pustan a fost oarecum mustrat ?
    In ce priveste acea alianta de care spui din pacate multe initiative au existat dar au fost confiscate sub un ecumensim institutionalizat sub alte interese.
    Nu stiu daca alianta este cel mai bun nume dar cred in posibilitatea intalnirii.

  5. Informatie eronata : „Este clar ca parintele Pomohaci a pastrat maniera emotionala de abordare a slujirii pe care a deprins-o la adunarea penticostala (inainte de a fi ortodox dansul a fost penticostal) ” .
    Perintele Pomohaci , inainte de preotie a fost frate in Oastea Domnului. Dar pt ca nu a rezistat asupririlor comuniste ( sau nu a vrut sa mai reziste , sau s-a saturat de saracie si a cautat „un job” bine platit , etc , Domnul cunoaste adevaratele motive) a plecare din Oastea Domnului.Cititi cartea „Istoria unei jertfe” scrisa de Traian Dorz , in care veti regasi personajul „Pomohaci” ca un posibil cantaret destoinic in Oastea Domnului.Timpul a rezolvat si aceasta chestiune si a aratat ca parintelui Pomohaci ii place numai sa beneficieze de cantarile de la oaste , niciodata nefacand referire la autorul sau compozitorul cantecelor pe care le canta pe la TV sau prin diferite locatii. Explicatia este simpla : Oastea Domnului a fost (si sper sa mai fie) un „ghimpe” in Sanul Bisericii Ortodoxe , si din cauza aceasta „parintele” se face ca uita cine este autorul.Dar asa se intampla intotdeauna cand esti „sluga la stapan” si nu vrei sa-ti castigi „painea” prin sudoarea fetei.
    Va iubesc!
    Slavit sa fie Domnul!

  6. catre domnul Seracin Aurel. am ramas surprins la afirmatia dumneavoastra ….ofiterii de securitate care conduc cultul penticostal…..mi se pare un pic c-am deplasata expresia , nu credeti? detineti date concrete asupra acestui fapt? si apoi cum se face ca sunt …pastori ce au facut pact cu Diavolul? sanatate

  7. Asa era si Pastorul PETRU DUGULESCU din Timisoara

  8. EMIL BOC este membru al acestei bisericici?

  9. cred ca ai sters mesajul din greseala, eu asta am gasit…

  10. in care cult nu conduce securitatea(statului) ? cultele aduna oameni si ii folosesc la vot sa cistige puterea politica .Nu te inregimentezi …-ca pe vremea lui n.c.- au de grja sa ti faca inspectii de cult pina iti ies ochii ; te verifica administrativ/financiar si ori faci ca ei ori demisionezi si pun pe altul .Pun omul lor ! ok ,romane ! au omul lor in fruntea tuturor cultelor ,ei conduc ! ce autonomie !? ..ce credinta ,totul e politic …..orice sfintire de biserica e confiscata de politicii ahtiati de putere ; bine ca macar ati sesizat si ati pus aceasta problema care poate deveni publica .Raportul s.u.a. despre Romania atentioneaza despre gravitatea aducerii la putere a clanului de hoti care au distrus economia tarii .In fond ,e folosit cultul -cu acordul conducatorului -impotriva poporului

  11. Nu as generaliza.

  12. uitaţi-vă la sectant că-şi face cruce ÎN BATJOCURĂ. Doamne fereşte să mai fie alţi sectanţi în Biserica Ortodoxă, toţi cei care îi primesc trebuie CATERISIŢI DEFINITIV şi IREVOCABIL, ca să NU mai aibe dreptul să slujească în Biserica ortodoxă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: