Concerte „Anton Pann” , 16-17 mai 2009


Sâmbătă 16 mai 2009 cu ocazia seriei de manifestări culturale Noaptea Muzeelor vor avea loc doua concerte ale formaţiei Anton Pann . Acestea se vor desfăşura o dată la Muzeul Naţional de Istorie al Romaniei, orele 22.00, şi apoi la Muzeul George Enescu, orele 00.00.

În ziua următoare, duminică, 17 mai 2009, un alt concert al aceleaşi formaţii va avea loc la Muzeul Satului, orele 13.00.

Mai multe informaţii pe siteul lor, http://www.antonpann.ro/,  sau în prezentarea de mai jos.

POST SCRIPTUM

Menţionez că din punctul meu de vedere nu toate piesele populare recuperate si re-orchestrate de ei meritau atenţia şi efortul.

17 comentarii to “Concerte „Anton Pann” , 16-17 mai 2009”

  1. m-a nedumerit post-scriptum-ul tau de la stirea despre formatia anton pann. de ce le faci reclama daca nu-ti plac? sunt si eu curios sa aud si o parere mai critica legata de ei.

    multumesc

  2. În primul rând au început să preia melodii populare greceşti. Preluările poate sunt făcute din inimă da nu mi se par deloc fericite, nu stăpânesc bine limba, linia melodică nu se ridică măcar la nivelul compilaţiilor de propaganda turistică elenă (folclorul grecesc este minunat dar există şi la ei un curent de edulcorare gen „cântarea româniei”), sunt artizanale, comerciale. De fapt tot soundul lor a devenit mult mai comercial prin simplificarea componenţei , percuţia şi vocea predomină în defavoarea corzilor, doar fluierul mai salvează ceva. Vorbesc de varianta live cu care s-au prezentat la ultimele concerte. Ca band devin mult mai orientaţi spre live, mai optimi, mai „pliabili” dar sound-ul nu mai este cel de la primele albume.
    În al doilea rând unele texte denotă o erotică uşor dubitativă, nu îmi confer dreptul de cenzură dar simt nevoia să menţionez.

    • Se intampla sa fiu amic cu unii dintre membrii formatiei anton pann. Dupa ce am citit raspunsul tau i-am chestionat si raspunsurile au fost reale. Aup reluat foclor grecesc dar se pare ca provine din aceeasi perioada 1800 si ceva. Problema interpetarii se pune vizavi de cunoasterea limbii si spera sa o poata rezolva cat mai repede. Au redus numarul membrilor pentru ca e foarte greu sa misti o formatie mare si pentru ca odata cu aducerea de instrumente vechi multe dintre instrumentele clasice apusene nu-si mai gaseau locul in muzica abordata. Percutia are un rol important in muzica orientala, poate ca sonorizarea nu a fost chiar reusita astfel ca s-au auzit mai puternic in detrimentul corzilor. Apoi se pare ca au lipsit si instrumentisti la acele concerte de la muzeu. cel putin 2. soundul e normal sa se modfice fata de inceputuri dak s-a schimbat si aparatul instrumental. Au adus tambal, lauta, saz, fluiere, spre deosebire de perioada cand puneau violoncel, oboi, chitara. Iar legat de textul cu tenta erotica, se pare din ceea ce mi-aa aratat, textele perioadei fanariote, in majoritatea lor, au text erotic, poezie de dragoste. Ei au preluat exact ce apare in manuscris. nu au ales ei piesele care erau mai erotice ci asa le-au gasit. Chiar spuneau ca uneori le vine greu sa cante unele piese dar muzica lor este mult peste text.
      Chiar imi face placere sa am acest dialog cu tine, astfel pot sa le mai critic aspecte pe care eu nu le pot observa ca amic.

  3. Bun. Nu le caut nod în papură însă îmi plăceau mult cum porniseră, ce am auzit pe albume, la Sala Radio sau curtea domnească şi era loc şi de dezvoltare, şi de simplificare a bandului. Percuţia joacă un rol important dar când devine pregnantă „îneacă” celelalte instrumente. Poate şi sunetistul pentru varianta live ar trebui să simtă mai medieval, mai bizantin, astfel încât să înţeleagă cum să echilibreze soundul (în studio cred că intervenea dirijorul în mixaj). Mă bucur că au adus şi instrumente vechi, fluierul sună bine, bouzuki/saz nu prea, de fapt nu se aude de loc. Preluarea de muzică grecească mi se pare sortită pastişei, pe voce este greu să îi egalezi în inflexiuni, e ca şi cum s-ar apuca un grec să cânte doine.
    Am văzut că au prelut o melodie care apare şi în „Cantemir: Music in Istambul and Ottoman Europe around 1700”, un omagiu adus lui Cantemiroglu de cercetătoarea şi muziciana britanică Linda Burman.
    Cred că ar trebui să urmeze exemplul de acolo, sunt împreună şi instrumente orientale şi occidentale acolo, la un moment dat au avut parcă un flaut, suna bine.
    Una peste alta îmi plac în continuare şi aştept să îi mai aud cu lucruri noi şi vechi.

    Erotica dubitativă rămâne dubitativă, nu suntem obligaţi să reconstituim decăderea umană.

  4. Ai puctat bine . Sunetistul va fi, cred, dupa cateva colaborari cu ei, mai bun. ei incearca sa-l obisnuiasca cu sound-ul noilor instrumente. Legat de piesele grecesti, intr-adevar ca e mai greu sa canti ca un grec. ei insa incearca sa adauge in repertoriu piese dintr-o perioada fara pretentii absolutiste de interpretare. Cat despre Cantemir, ei merg pe interpretarea trupelor din Instanbul (Bezmara) si Grecia(En Chordais) care sunt mai apropiate de stilul lui Cantemir decat trupa din Anglia. Si incearca sa cante doar cu instrumente apropiate de ce se utiliza pe atunci. Flaut si oboi si altele nu prea sunt nici in stil si nici nu le permite sa evolueze in directia pe care cei din Anton Pann o doresc.. Sunt o trupa tanara si incearca sa faca lucruri bune cu posibilitatile romanesti. Avand in vedere ca financiar ei nu prea castiga nimic, dar pierd destui bani, cred ca e un inceput. Am stat de vorba cu amicii mei din trupa si au bagat la cap ce ai subliniat si vor incerca sa indrepte ce se poate. Cat despre texte, proportia este mare, cam 90% cantece cu caracter erotic. E foarte greu pentru ei sa faca o astfel de munca fara sprijin financiar si fara o promovare.

  5. Mă bucură mult intenţiile lor, cu un impresariat inteligent părerea mea este că ar putea scăpa de problema financiară, ceea ce fac ei este foarte apreciat şi în Occident.

  6. da, bine zis cu un impresariat inteligent. doar ca nu prea au avut noroc sa gaseasca astfel de oameni. Faptul ca muzica lor se asculta si in Occident e imbucurator dar nimeni nu face mai mult decat sa asculte. pacat, pentru ca dupa cum vad eu lucrurile din discutiile cu cei pe care ii cunosc, nu vor mai rezista mult timp. pascat pentru ca acum au cea mai buna echipa. si chiar suna bine. am fost cu ei la castelul Bran si i-am ascultat. au avut sonorizare super buna, si au fost toti 12. a sunat fenomenal. dar in afara de aprecieri si felicitari nimeni nu va face nimik in plus. pacat, sunt cam singurii de la noi pe zona asta

  7. Sper să nu se întâmple asta. Chiar dacă nu devin un grup profesionist care trăieşte doar din muzica lui, pot să funcţioneze prin pasiunea lor comună, mai sunt asemenea grupuri.
    O idee, ar putea să pregătească lunar o seară la Clubul Muzeului Ţăranului, nu obligatoriu cu piese noi, muzica lor este inepuizabilă şi se ascultă mai mult live şi de fiecare dată cu drag . Îşi formează un public, poate vor fi văzuţi de cine trebuie, promovaţi, îi ajută şi pe ei să rămână conectaţi la scenă, muzica se cântă în/cu public.
    Mă gândesc pe de altă parte că pentru a deveni profesionişti ar trebui să se rupă de unele drumuri pe care deja s-au angajat, poate că nu vor asta (chiar dacă eu cred au potenţial enorm în acest sens), trebuie să rămână în zona în care vor să se dezvolte. Şi eu vreau să abordez un instrument oriental, dar pentru a performa la nivel personal.

  8. cam greu cu muzeul taranului roman. cei de la 3 parale nu prea ii au la suflet. iar cel care conduce trupa 3 parale lucreaza la MTR. cei de la AP au in plan sa faca lunar un concert intr-un cadru neconventional. fain dak vrei sa canti la un instrument oriental. de ce nu vorbesti cu cei din AP? apropos, cunosti pe vreunul dintre ei?

  9. Faină ideea unui astfel de concert.
    Era vorba de duduk. Nu îi cunosc, deocamdată sunt angrenat în mai multe lucruri decât pot duce dar cine ştie în viitor, poate încercâm un jam session :).

  10. ai gasit duduk de cumparat? apropos, vorbeste cu dirijorul de la AP, am inteles ca stie foarte multe referitor la muzica orientala. e doctorand sau ceva de genul asta la Conservator. merita sa incerci.

  11. da, se găsesc pe amazon.com şi în turcia, istambul.
    mi-ar face plăcere, sunt sigur că ar fi cu folos. deocamdată însă cum spuneam trebuie să scap urgent de anumite lucruri care mă presează şi îmi consumă tot timpul liber.
    ei când pregătesc următorul concert?

  12. au avut ultimul concert in parcul Titan iar inainte au fost la Castelul Bran. Acum trec si ei prin cateva schimbari. E foarte greu sa faci ceva profesionist fara un sprijin.

  13. Ai dreptate. În plus la noi publicul este eterogen şi imprevizibil, la Casa Radio au avut parte de un public cult, educat, la Noaptea Muzeelor de un public ce se cerea educat, în Titan probabil de un public ce venise să se distreze de Moşii de Vară.
    O să îţi fac o surpriză plăcută, un bun prieten a înregistrat câteva piese la Muzeul de Istorie şi o să le postez cum le primesc de la el.

  14. De la concertul din 16 mai:

    De la concertul din 6 iunie:

    La concertul din iunie au avut şi un ţambal din câte observ. Îmi pare rău pentru calitate, sunt realizate cu un telefon.

    De asemenea am mai descoperit Huniadi Cantores, aici interpretează chiar piesa „Saltarello” :

    iar aici cântă în Catedrala Ortodoxă din Sughişoara:

    Deşi au mai puţine instrumente „Saltarello” îmi pare că sună mai curat la ei, cu excepţia percuţiei. Cealalată piesă sună mai „europeneşte”.

  15. sincer varianta celor de la AP mi se pare mai saerioasa, in primul rand instrumentele utilizate de cei de la Huniades sunt moderne, de orchestra clasica, bineinteles ca suna fain. De fapt sunt doua optici diferite. AP mi se pare ca le aduce mai pe intelesul nostru. Nu crezi? chiar ascultam zilele trecute o varianta de Saltarello a unei formatii din vest si sincer suna la fel de plin ca la AP. mi-au recomandat si ei sa ascult mai multe variante. Ei zic ca propun variante sau mai bine zis pareri, nu incearca sa demonstreze ca la ei se termina muzica.

  16. Da, fiecare abordează muzica veche prin înţelegerea şi apropierea sa afectivă. Să vedem cu ce ne mai bucură „Anton Pann”…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: