Sfântul Ioan Casian sau Beatus Joannes Cassianus?

Sfântul Ioan Casian

Sfântul Ioan Casian

De ce catolicii  il considera pe Sfântul dobrogean Ioan Casian doar… Fericit (Beatus)? (Franţa il cinsteste totuşi astazi 23 iulie, in Marsilia, ca Sfant local).

Aflam ca in Apus e considerat doar „Fericit”, dar e cinstit pentru Sfintele sale Moaşte. „Jo(h)annes Eremita Cassianus”, „Joannus Cassianus”, „Joannes Massiliensis”, sunt numai câteva denumiri ale Sfântului Ioan Cassian dobrogeanul, care, străbătând marile locuri de pelerinaj ale lumii (Palestina, Egiptul, Roma), culegând cuvinte duhovniceşti de la Părinţi, s-a stabilit în cele din urmă în Marsilia, unde este sărbătorit de credincioşii catolici la 23 aprilie.

Chiar şi un sinaxar rus a preluat sărbătoarea locală din Marsilia amintind la 23 iulie: „Trecerea la Domnul a Sfântului Ioan Cassian Romanul, egumenul din Marsilia (435)”.

În Biserica Ortodoxă, pomenirea Sfântului Ioan Cassian se face la 29, respectiv 28 februarie, fără a fi specificată în viaţa Sfântului sau în studiile existente despre el în mediul ortodox, o dată exactă a mutarii la Domnul.

Căutând să aflăm care sunt diferenţele şi motivul acestor diferenţe între cultul Sfântului Ioan Cassian în Occident şi în Răsărit, am constatat următoarele: Calendarul catolic al Sfinţilor nu-l menţionează pe Sfântul Ioan Cassian, el fiind însă considerat „Fericit”. Totuşi, este cinstit de unele ordine monahale apusene şi local, în Marsilia, ca Sfânt.

Motivul pentru care Sfântul Ioan Cassian nu este acceptat ca Sfânt în Occident, ci doar ca „Fericit”, este acela că, prin scrierile sale, s-a opus doctrinei predestinaţiei, promovată în acea perioadă (sec. IV – V) de Fericitul Augustin – pe care, în schimb, fraţii noştri romano-catolici îl consideră Sfânt.

În acelaşi timp, occidentalii nu s-au putut opune tradiţiei fireşti de cinstire a Sfântului Ioan Cassian, ca pe unul dintre întemeietorii monahismului apusean, avand Sfinte Moaşte la abaţia Sfântul Victor din Marsilia. Evidenţa moaştelor sale nu a putut fi contestată, ci doar minimalizată, pentru a nu fi generalizat cultul acestui Sfânt şi în Apus, ceea ce ar fi dus la reconsiderarea operei lui Augustin de către aceştia.

Enciclopediile catolice, fără excepţie, recunosc în Sfântul Cassian o personalitate aparte, dar îl acuză de „semipelagianism”, erezie legată de pelagianism. Fără a intra în detalii pur teologice, în perioada în care a trăit Sfântul Ioan Cassian, exista o dispută între Fericitul Augustin şi Pelagie, pe tema harului divin. Fiecare dintre aceştia doi a prezentat existenţa unui abis de netrecut între firea umană şi har, la poluri opuse: Augustin, considerând că mântuirea este rodul harului, iar Pelagie, avansând ideea de influenţă stoică a emancipării omului de sub tutela harului (omul poate singur să-şi controleze pasiunile).

Fără a intra în dispută, indirect insa, prin scrierile sale, Sfântul Cassian a găsit o cale de mijloc, specific ortodoxă, pentru această falsă problemă, şi anume: conlucrarea omului cu harul divin, citând din Sfânta Scriptură: „Cel care luase cinci talanţi de la stăpînul său, a adus alţi cinci talanţi, iar cel ce a luat doi, a adus de asemenea alţi doi” (Matei 25, 20-22), căci „suntem împreună lucrători cu Hristos” (2 Cor. 6,1) şi din Sfinţii Părinţi, în special din Sfântul Ioan Gură de Aur: „Lucrul lui Dumnezeu este de a ne dărui Harul Său, iar cel al omului este de a-şi oferi credinţa” şi „Harul lui Dumnezeu curge atât pe cât este de deschis vasul credinţei pus sub şipot”.

Concluzia se desprinde singură: care dintre cei doi – Augustin şi Cassian – este „Fericit” şi care este „Sfânt”, pentru că moaştele vorbesc de la sine, chiar mai mult decât cărţile unui Sfânt.

Însă şi acele cărţi sunt importante, după cum aminteşte pr. I.G.Coman: „Puterea spirituală a Ortodoxiei din Scythia Minor se datorează, pe de o parte, sângelui martirilor din timpul prigoanelor, şi puterii ce izvorăşte din scrierile Sfântului Ioan Cassian pe de alta, ca puteri care se completează, se succed în timp şi desfăşoară în condiţii diferite”. („Operele literare ale Sfântului Ioan Cassian”).

(articol de Mirela Sova)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: