„The Color of Paradise”, un film deosebit

"The Color of Paradise"

"The Color of Paradise"

Un film multipremiat din 1999 al regizorului iranian Majid Majdi de care cred ca o sa mai auzim (de bine). Un film simplu despre copilarie, suferinta si viata, despre sensurile lor, despre cautarea lui Dumnezeu, povestea lui Mohammad, un baietel orb, si a tatalui sau.

Imi ramane ceva din filmul acesta, un respect imens pentru parintii care au copii ce poarta un handicap. Cata lupta si ce cruce duc oamenii acestia, copiii nostri ne intorc dragostea si tot ii certam pentru nimicuri, cand ne deranjeaza. Dar atunci cand trebuie sa iti slujesti tot timpul copilul, sa ii jertfesti intreaga viata?… Chiar daca exista o cosmetizare a realitatii, filmul transmite aceasta tensiune din sufletul parintelui.

Iesind din fictiune, sper sa imi ramana viu in minte si inima acest gand, sa ii mangai si ajut putin cand imi (de)vin aproape…

Si am retinut din film o replica a lui Mohammad:

Mohammad

Mohammad

<<… You know nobody loves me. Not even Granny. They all run away from me because I’m blind […] Our teacher says that God loves the blind more because they can’t see, but I told him if it was so, He would not make us blind so that we can’t see him. He answered: “God is not visible. He is everywhere, you can feel him. You can see Him through your fingertips.” Now I reach out everywhere for the God ’till the day my hands touch him, and tell Him everything, even all the secrets in my heart…>>

"The Color of Paradise"

"The Color of Paradise"

<<……nimeni nu ma iubeste. Nici măcar bunica. Ei fug toţi departe de mine pentru că sunt orb […] Profesorul nostru spune că Dumnezeu îi iubeşte pe orbi mai mult pentru că ei nu pot vedea, dar i-am spus dacă ar fi aşa, El nu ne-ar face orbi, astfel încât să nu îl putem vedea. El a răspuns: „Dumnezeu nu este vizibil. El este peste tot, puteţi să-l simti. Îl poţi vedea prin vârful degetelor.” Acum îl caut peste tot pe Dumnezeu, până în ziua în care mâinile mele îl vor atinge şi îi vor spune totul, chiar toate secretele din inima mea…>>

Mai este si lumea iraniana asa cum transpare ea din film, ocolita de postmodernism si „civilizatie” (fastfood & surrogates & co). Nu mi-am pus intrebarea ce fel de oameni mai traiesc astazi in Iran in masura in care mass-media prezinta selectiv-politic realitatea de acolo dar acum chiar mi-as dori sa cunosc oamenii, tara si locul.

Am gasit filmul cu titrare in limba engleza aici:

http://www.btmon.com/Video/Movies/The_Color_Of_Paradise.torrent

One Trackback to “„The Color of Paradise”, un film deosebit”

Lasă un răspuns

