“Draga mea mamă” – melodie tradiţională ucraineană

Dacă treceţi prin Kiev este posibil să îl întâlniţi pe bătrânul Stephan Scherbak cu bandura sa medievală pe o bancă din faţa Catedralei Sfânta Sofia. În această înregistrare interpretează „Ridna Maty Moya”, baladă veche ucraineană, în traducere mai exactă „Mamă a mea ce mai născut”.

Am încercat să traduc textul  în română folosindu-mă de textul în ucraineană şi variantele sale în engleză, mă iertaţi dacă poate nu este cea mai reuşită adaptare.

Ridna Maty Moya

Рідна мати моя, ти ночей не доспала,
Ти водила мене у поля край села,
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя дала.

І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя, на долю дала.

Хай на ньому цвіте росяниста доріжка,
І зелені луги, й солов’їні гаї,
І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші твої.

І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші, блакитні твої.

Я візьму той рушник, простелю, наче долю,
В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, і вірна любов.

І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов.

Draga mea mamă

Draga mea mamă, nopţi nedormite multe tu ai avut,
Tu m-ai condus spre câmpiile de la marginea satului
Şi pe lungul meu drum, m-ai însoţit în zori
Dându-mi un ştergar brodat să îmi aducă fericirea.

Şi pe drumul meu lung, m-ai însoţit în zori
Dându-mi un ştergar brodat să îmi aducă fericirea.

Ai lăsat pe el cărarea cu flori înrourate
Şi pajiştile verzi, şi livezile cu privighetori
Şi dulcele tău zâmbet de mamă
Şi ochii tăi trişti şi dragi

Şi dulcele tău zâmbet de mamă
Şi ochii tăi tristi, albaştri, dragi.

Voi lua ştergarul tău şi îl voi desface ca pe un destin
În foşnet liniştit de iarbă, în crângurile de stejari
Şi voi găsi în el toate durerile apropiate
Şi copilărie, şi despărţire, şi adevărată dragoste

Şi voi găsi în el toate durerile apropiate
Şi copilărie, şi despărţire, şi dragostea mamei mele.

Lasă un răspuns

