30 de zile cu Sfântul Matei – Ziua întâi

Sfântul Apostol Matei

Sfântul Apostol Matei

Fiind Postul Mare m-am gândit că este o ocazie bună de a mă apleca asupra Evangheliei. Mi-am propus să petrec 30 de zile în compania Sfântului Apostol Matei și a cărții sale, prima evanghelie din Noul Testament. Să citesc diferite versiuni, să mă opresc asupra unor pasaje, să caut omilii ale Sfinților Părinți la diferite capitole, să caut pe linie istorică conexiuni.

În prima mea zi am citit capitolul IV din Biblia de la 1914, socotită una dintre cele mai bune traduceri în limba română.

Capitolul surprinde momentul în care Hristos postește timp de 40 de zile în pustie unde este ispitit de trei ori de diavol (versete 3-11).  Urmează plecarea sa în Galileea tămăduind și învățând despre Împărăția ce sta să vină. Este începutul cuvântării sale către oameni. Galileea este la nord de Ierusalim, distanța fiind cam de 100 de km. Aici găsim Nazaretul, Cana,  muntele Tabor (aici se va transfigura mai târziu Hristos în fața lui Petru, Ioan și Iacov) și marea Galileii (Ghenizaret). Este zona în care Iisus își petrece copilăria.

Evanghelia ne spune că veneau oameni cu bolnavi de tot felul (fizic și spiritual) din Ierusalim și din regiunea acestuia – Iudeea, din Decapole (aflat între Iudeea și Galileea), din Siria și din alte zone din dreapta Iordanului. Iordanul este ca o axă N-S ce unește Galileea și Iudeea.

Câteva versete:

4. ”cu tot graiul ce iese din gura lui Dumnezeu” spune Domnul că va trăi omul, nu doar cu mâncare. În varianta Ananina avem tot cuvântul, în Vulgata ”in omni verbo quod procedit de ore Dei”. În greacă στομα  (στοματος) (deci nu λογος – logos) în sensul de glăsuire către om.

9. ”dacă căzând te vei închina mie”, gr. προσκυνεω, aceasta este cererea diavolului pentru ”împărățiile lumei și slava lor” (v.8) – gr. δοζα

10. ”Domnului Dumnezeului tău să te închini și lui unuia să-i slujești” – gr. προσκυνεω respectiv λατρευω. Cel care se închină patimii, devine slujitor al ei. Omul este chemat să se închine lui Dumnezeu și în aceasta își va afla sensul. Omul este gândul de iubire al lui Dumnezeu și prin gândul de iubire al omului se împlinește această slujire. Omul este chemat să iubească.

16. ”norodul cel ce ședea întru întuneric a văzut lumină mare”. În varianta greacă bizantină avem φως μεγα (fos mega). Cuvântul  φως, φωτος se referă la lumina cu implicații teologice. Mai are și înțelesul de ”foc”(îmi vine în minte focul din Rugul ce ardea și nu se mistuia). Nu este o metaforă  în sensul în care galileenii nu posedau anumite noțiuni și au fost ”luminați” cu aceste cunoștințe. Omul îl cunoaște pe Dumnezeu prin harul Său, energiile necreate care radiază din Dumnezeu și se fac simțite în sufletul pregătit să le primească.

Norodul trăia în întuneric sufletesc, spiritual, și a vazut Lumină, viață. ”Celor ce ședeau în latura și umbra morții, lumină a răsărit lor”.  Hristos este ”Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat” conform Crezului de la Niceea și aici cuvântul ”Lumină” se referă la dumnezeirea lui Hristos care este una cu dumnezeirea Tatălui.

Dar ”lumină” se poate referi și la harul lui Dumnezeu care sfințește omul, îi reface chipul și asemănarea sa cu Dumnezeu, îl face să îl cunoască pe Dumnezeu nemijlocit și îi descoperă rațiunile Sale în mod tainic în inimă și minte. Prin harul lui Dumnezeu, omul primește Viață și în el începe să se mărturisească Viața. Este vorba despre o trezire la sens, o prospețime a vieții, noi sensuri în care se arate temeiurile veșniciei.

One Trackback to “30 de zile cu Sfântul Matei – Ziua întâi”

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: