30 de zile cu Sfântul Matei – Ziua a cincea – Capitolul 15

Ieri am avut răgazul să citesc capitolul 15 din evanghelia scrisă de Sfântul Apostol Matei. Încerc acum să punctez câteva repere care au rămas vii în suflet. Am avut ca ajutor și călăuză tâlcuirile Sfântului Teofilact (a trăit în Macedonia, la sfârșitul secolului al XI-lea).

Geografic capitolul al XV-lea începe în Galileea, pe lângă Ghenizaret (nordul Palestinei, pe malul vestic al Mării Galileii/Ghenizaret). De aici Iisus Hristos împreună cu apotolii merg în nord-vest, înspre cetățile Tirului și Sidonului (atunci în Fenicia (conform numelui dat de greci) sau Canaan (ebraică), astăzi localități în Liban), pe malul Mării Mediterane. În aceste locuri trăiau fenicienii sau cananeenii. De aici se va întoarce în Galileea unde la finalul capitolului va ajunge cu o corabie în ținutul localității Magdala. Magdala se află tot pe țărmul vestic al Mării Galieleei, puțin mai jos de Ghenizaret.

În rezumat Domnul fusese recunoscut de oamenii din Galileea, ei aduc astfel bolnavi din întreg ținutul Ghenizaretului care îl ”rugau ca numai să se atingă de poala hainei Lui; şi câţi se atingeau se vindecau” (Matei 14, 36). Galileea era un ținut de oameni credincioși, mai așezați în credință decât iudeii din ținutul Ierusalimului, Iudeea.

În acest context vin la Iisus fariseii și cărturarii din Ierusalim, cei mai cinstiți cărturari și farisei din rândul israeliților. Și cu ce întrebare vin ei de la Ierusalim: de ce ucenicii nu se spală pe mâini când mănâncă pâine. Era o datină a bătrânilor care se referea la această spălare rituală.

Răspunsul Domnului scoate în evidență strâmbătatea gândirii și practicii farsiseilor vis-a-vis de interpretările de fond ale Legii lăsate lor de Dumnezeu.  Legea spunea să îți cinstești tatăl tău și mama ta dar fariseii introduseseră o învățătură prin care fiii puteau să își lase părinții fără ajutor la bătrânețe dacă ”închinau” viseriei templului, adică lor, o parte din avere. Despre aceștia vorbește profetul Isaia când spune despre cei care țin învățături ale oamenilor și vorbesc frumos dar cu inima sunt departe de Dumnezeu. Iisus Hristos îi demască și ceartă în public pentru fățărnicia lor și vorbește apoi mulțimii de galileeni spunând că nu ce ce intră în gură spurcă pe om, ci ceea ce iese din gură, adică din adâncul inimii, întinează sufletul. Sfântul Teofilact spune că fariseii erau mânați în discursul lor de patima invidiei, zavistia. Aceasta era ceea ce putea cu adevărat să îl spurce pe om și să se facă pricină de cuvinte nepotrivite, rele.

Ucenicii văd supărarea fariseilor și se tulbură. Dar Domnul le explică din nou cuvântul său. Cele ce spurcă pe om sunt patimile și rezultatul lor, deprinderile rele ale inimii și rezultatele efective ale acestora: lipsa iubirii care duce la desfrânare și adulter, mânia care duce la cuvinte grele și ucidere, gândurile rele, furtul și minciuna. ”Gândurile se nasc înlăuntru și acolo petrec. Și din lăuntru ieșind, adică în lucrare și în faptă, spurcă pe om.” spune Sfântul Teofilact.

Mi-a plăcut cum subliniază Sfântul diferența dintre ezitările ucenicilor de acum și desăvârșirea lucrării de mai târziu a acestora, adânca lor așezare spirituală pe care o dobândesc prin primirea harului, a lucrării Sfântului Duh. Vor ajunge să se adâncească în cunoașterea rațiunilor lui Dumnezeu pe care doar harul Domnului le poate împărtăși. Aviz celor care se încred doar în cunoașterea Scripturilor. Fără o viață î

De aici Iisus merge împreună cu ucenicii în Canaanul politeist, un ținut unde trăia o populație care deși era semitică, avea religie idolatră. Vă amintesc că locuitorii din Sodoma și Gomora fuseseră cananeeni. Iar ucenicii fuseseră opriți să meargă până atunci în ținuturile neamurilor deci și în Canaan.

În acest ținut întâlnesc o femeie cananeancă ce dă dovadă de stăruință și lipsă de mândrie uimitoare. Dar mai mult decât atât, acuitatea sa spirituală este minunată: îl recunoaște pe Iisus, asemenea orbului Bartimeu din Ierihon, ca fiind Fiul lui David. Și la fel ca și acest orb, femeia cananeacă strigă ”Miluiește-mă!”. Apoi ”Doamne, ajută-mă!”. Și cere vindecarea fiicei sale chinuite de demon.

Este o antiteză zguduitoare, pilduitoare pentru ucenici: pe de o parte cei mai stimați oameni dintre israeliți, cărturarii Templului din Ierusalim, școliții vremurilor, pe de altă parte această cananeancă. Primii sunt orbiți de invidie, superficiali spiritual în ciuda învățăturii lor, ipocriți. Femeia din Canaan își vede dimensiunea sa căzută, se vede neputincioasă în fața răului care îi chinuie ce are mai scump, pe fiica sa. Strigătul său este rugăciunea unui om treaz, conștient în fața patimilor înrobitoare și care știe de unde vine izbăvirea. Este smerenia care ne ajută să primim mângierea harului.

Întorcându-se în Galileea Iisus se retrage pe un munte unde mulțimea se strânge din nou. Bolnavii se vindecau și toți se umpleau de credință. 4000 de bărbați la care se adaugă femeile și copiii erau de trei zile cu Iisus și nu ar mai fi plecat. Creșteau în credință și îl slăveau pe Dumnezeu pentru cele ce se vindecau și cred că și pentru cele interioare ce se descopereau în sufletele lor. Domnul vrea să îi hrănească înainte de a se despărți de ei, pentru ca aceștia să nu se epuizeze pe drumul de întoarcere. Dar  apostolii, deși participaseră anterior la hrănirea altor 5000 de galileeni ”în părțile Tiberiadei”, se întreabă mirați de unde să facă rost de mâncare. Aveau doar șapte pâini și câțiva peștisori.

Și îi învață și ne învață cum să facem: ”mulțumind, a frânt și a dat ucenicilor, iar ucenicii mulțimilor”. Și au mâncat toți și s-au săturat și au rămas și coșuri întregi de resturi. Din puțin s-a făcut mult.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: