Gând despre minte

Omul a fost făcut să viețuiască cu Dumnezeu.

Este Acasă pe care îl caut, spre aceasta tind nelămurit, în Dumnezeu am aflat descifrarea tainei sensului meu. Chipul meu nu și-a descoperit unicitatea, strălucirea sa demnă de dragostea celor dragi, decât în privirea lui Dumnezeu, în cercetarea harului Său.

Până la Domnul însă te mănâncă nu sfinții, cum spune un proverb frivol, ci propria reflexie.

Cel mai mare zid este în noi,  problema reflexivității nostre. Mintea noastră se întoarce înspre ea, se caută spre adorare. Este imaginația, este căutarea proiecției noastre impusă și recunoscută de această lume.

Idolii ridicați în istorie sunt chipuri ale întoarcerii înspre noi. Mai grosier croiți sau mai fin. Însuși Sola Scriptura este un eșec, o închidere. Domnul Este, pur și simplu, nu Scriptura îl condiționează. El este și va fi Viu, s-a oferit a ne fi Viață și ne-a rugat să o facem întru pomenirea Sa.

Fie că sunt concretizări ale unor patimi evidente, carnale, populare, fie că vorbim de un templu al înțelepciunii în care ne complacem și ne autoadmirăm mintea, care nu este Dumnezeu, ne oprim din rostul nostru. Ne închidem.

Mă îndrept zilnic înspre ecran și văd cum mintea mea caută adeseori să se vadă, să se privească. Căutări ascunse în dantele de interes greșit direcționat.

Interesul meu este Domnul, acolo mă voi afla.

Părinții ascetici pun temei doua teme de căpătâi: curățirea inimii și mintea care s-a desprins de inimă și ar trebui să se unească din nou cu ea. Imposibil nouă dar lucrare necesară și posibilă prin/în harul Domnului. După aceea mintea va fi luminată. va fi purces la drum spre Dumnezeu. Sfântul Diadoh îi avertizează pe părinți cum și în acest urcuș mintea fiind luminată de har poate deveni obiect al adorației.

Lasă un răspuns

