Gafencu a avut grijă de cel bolnav când el însuşi era bolnav, a avut grijă de cel flămând când el flămânzea, a mângâiat pe cel lovit când era plin de răni, L-a mărturisit pe Hristos Cel din inima sa când prigonitorii cereau lepădare, a murit în final pentru ca cel de lângă el să traiască.
Este şi va fi sfânt al Bisericii. Dar nu pentru că a fost legionar, nu pentru că a fost anticomunist, nu pentru că a luptat în clandestinitate împotriva sistemului torţionar. Toata viata sa a fost un luptător si un iubitor de neam. In ultima perioada a vietii sale lupta s-a dus pe un alt plan…
Ştiam de cruciada împotriva comunismului lui Vladimir Voronin pornită pe blog de părintele Savatie şi sunt alături de el ca român. Pe de altă parte articolul de aici , cel mai dur probabil, are câteva aspecte care m-au pus pe gânduri.
Mă gândesc că indiferent dacă trăieşte în imperiul lui Cezar, în statul burghez descifrat de Max Weber sau într-o utopie comunistă un creştin lasă cezarului cele netrebuincioase mânturii însă nu va da o centimă din cele ale sufletului. Atunci însă când se oferă posibilitatea de a vota pe cezar sau împotriva lui, a alege liber pe cel care ţi-a măcelărit fratele creştin şi care a întinat cele sfinte este un păcat şi sunt de acord cu părintele.
Ce te faci însă când acest comunist merge la biserică, stângaci şi populist, dar merge? Primeşte binecuvântări, participă la Sfânta Liturghie, se întâlneşte cu vladica, ii asculta cuvantul, poate chiar se marturiseste? Cu alte cuvinte un regim comunist care sa nu fie opresiv fata de crestinism?
Părintele spune că Biserica Ortodoxă şi în special Biserica Ortodoxă Rusă a canonizat ca sfinţi pe cei care au mărturisit împotriva comunismului. Aş spune că este corect „a canonizat ca sfinţi pe cei care au mărturisit pe Hristos în perioada comunistă. Icoanele acestora nu preamăresc lupta împotriva comunismului ca sistem politic aşa cum icoana Sfântului Mucenic Gheorghe nu preamăreşte lupta împotriva Imperiului Roman. Icoanele mucencilor mărturisesc viaţa veşnică în Hristos. Daca greşesc vă rog sincer să mă corectaţi.
O altă afirmaţie din introducere este aceasta: comunismul nu este o doctrină politică, ci un regim demonic care a propovăduit şi a practicat uciderea tuturor celor care i se opun. Orice regim absolutist din istorie a avut această trăsătură, de exemplu Republica franceză sau statul social-naţionalist al lui Hitler.
De asemenea părintele Savatie spune că a vorbi împotriva comunismului nu este un gest politic, ci o mărturisire de credinţă pe care orice creştin este dator să o facă. Împotriva cărui comunism? Marx îşî începe tratatul subliniind părţile bune al statului burghez şi apoi îşi adaugă critica. Ulterior au apărut o multitudine de orientări de stânga. De ce ar fi o necesitate mărturisirea de credinţă împotriva comunismului? Încă o utopie a omului. De exemplu în Germania burgheză au adoptat prerogativele lui Marx însă au văzut că teoriile nu se verifică, o parte din clasa muncitoare s-a îmbogăţit prin muncă formând pătura mijlocie, o clasă socială care a constituit motorul naţiunii. Din fericire realitatea istorică nu a fost introdusă în patul procustian al teoriei politice extremiste cum au făcut Lenin şi Stalin.
De ce în politică extrema dreaptă ar fi mai bună decât cea stângă? De ce liberalii români care au secularizat averile bisericii nu ar trebui înfieraţi? Ce punem sau recomandam in locul comunismului (din Basarabia de exemplu)?
Cred în Dumnezeu, deci sînt anticomunist! depăşeşte dialectica împotriva comunismului în care şi eu mă înscriu şi naşte un extremism pe care nu îl mai înţeleg… daca gresesc (ceea ce mi se intampla des) sa ma indreptati…